tirsdag den 13. august 2013

NEW YORK!

Hej!
Så er jeg ankommet i USA og har da også været her i omkring 14 dage. Har dog ikke haft tid til at skrive et indlæg, da der er sket så mange spændende ting de sidste dage. SÅ, inden jeg vil fortælle om min skønne hostfamily i et andet indlæg, vil jeg lige fortælle om de 5 dage på Training School i NY.

D. 29 juli: Dagen for afrejsen startede allerede kl. 6 da vi skulle nå en færge til Sjælland kl. 8 fra Århus. Hele familien var med til at sende mig af sted og i lufthavnen mødtes jeg med de andre danskere som skulle flyve samme dag. Det var rigtig rart at man ikke var alene om at skulle flyve derover og mellemlande i London.
Efter et farvel til familien, med tåre selvfølgelig gik vi af sted mod vores fly og starten på et eventyr.
I flyet mod London kl. 14:05 var vi så heldige at have Nikolaj Coster-Waldau som medpassager! Da vi landede i London var vi lidt forsinkede så vi måtte skynde os igennem security-check og løbe til gaten. På flyet mod Newark Lufthavn blev tiden brugt på film og forsøg på at sove..
Vi ankom i Newark lufthavn kl. 19 og vi kom heldigvis hurtigt igennem paskontrollen og blev kun stillet enkelte spørgsmål omkring vores visa (af en medarbejder som tydeligvis havde haft en lang dag og vist bare ville skræmme os lidt -.-') Vi blev så modtaget af en buschauffør med et "cultural care au pair" skilt og ventede i ca. ½ time inden vi begyndte på den 2 timer lange køretur til skolen! Utroligt hvor meget trafik der kan være kl. 20:00.


Da vi endelig ankom på skolen omkring kl. 22:30 fik vi udleveret vand og nøgle til vores værelse. Man blev tildelt værelse efter hvilken stat man skulle bo i, og på mit værelse var vi søndag aften kun 2, og der kom heller ikke flere i løbet af mandagen, da vi var de eneste 2 au pairs der skulle til Texas, Mig til Austin og Kristina til Dallas. Utrolig træt, så det blev til en hurtig mail til hostfamily om at jeg var ankommet i NY og en sms til mutti :-)
Værelserne var ikke lige til at råbe hurra for - sengene var ret hårde og larmede ufattelig meget når man vendte sig, så det var vist kun en fordel at vi kun var 2 piger på vores 4-mansværelse. 
Værelset, på afrejsedagen.

Udsigten fra værelset var dog ikke til at klage over!

Min tyske roomie, Kristina!
D. 29. juli: Vi havde "frileg" indtil kl. 19 da der ville ankomme flere au pairs om mandagen. Morgenmaden var OK.., ltør bagel men i det mindste var der mulighed for at spise andet end farverige cheerios. I løbet af dagen tjekkede vi klasselisten, gik i supermarkedet for at købe noget frugt(!) og gik en tur ned til vandet. Kl. 19 var der infomøde med pizza og så var vi ellers udmattede igen og gik i tidligt i seng, så vi var klar til timerne...

D. 30-31 juli: Begge dage gik med undervisning omkring børnepasning og sikkerhed. En del af det var ret irrelevant for mig, da det meste var info om små børn, og mine børn er 9, 11 og 12. Derudover så vi også en yderst spændende film på omkring 5 minutter om hvordan du vasker dine hænder ordentligt... Så skoledagene var ret lange, heldigvis havde vi en skøn lærer, Debbie som gjorde at tiden gik lidt hurtigere. Onsdag aften var der en politimand der holdt oplæg om personlig sikkerhed, hvilket var meget sjovt da han jokede sig igennem det :-)

D. 1 august: Dagen vi alle havde ventet på! Først skulle Red Cross timerne lige overståes, hvor vi lærte det samme førstehjælp som vi i DK lærer når vi tager kørekort, så tiden gik langsomt. Da klokken endelig blev 2 var det tid til at tage til New York City! Min hostfamily havde været så søde at betale turen for mig (50 dollars) og den medfølgende cultural care taske. Først fik vi en guidet bustur, hvor vi blandt andet så Statue of Liberty, Ground Zero, Central Park, Rockefeller Center og meget mere! (se billeder på facebook) Derefter havde vi tid på egen hånd, som vi brugte på 5th avenue og på at spise den bedste pizza jeg længe har smagt på Little Italy Pizza!( Amalie, go there når du tager til NY) Vi smuttede også på Starbucks lige inden vi skulle med bussen hjem, det sted kommer til at gøre mig fattig.

D. 2 august: Endelig tid til at skulle møde sin hostfamily!! Vi blev kørt med busser fra skolen kl. 9 ud til lufthavnene, jeg fløj fra JFK og skulle vente i flere timer da min afgang først var kl. 16. Så jeg endte med at besøge Starbucks igen, købe M&M's og bogen Safe Haven så tiden ville gå lidt hurtigere. Da jeg kom på flyet begyndte jeg at blive nervøs for mødet så jeg fokuserede på min bog indtil vi skulle lande. I lufthavnen ventede Penny, Alex og Lindsay ved rulletrappen og vi fandt sammen min bagage og kørte mod mit nye hjem for et år!

Knus fra Mari

Ingen kommentarer:

Send en kommentar